De pers was lovend over de nieuwe wethouder Barbara Boudewijnse die de zieke Gerben Struik verving in 2018. “Ze spreekt beheerst, heeft goede dossierkennis en kan mooi uitleggen zonder betuttelend te worden. Boudewijnse liet zich door niets of niemand van haar stuk brengen!” Zelf zegt ze erover: ”Het kwam op mijn pad en dan moet je het gewoon doen.”

Barbara is 59 jaar en al 40 jaar samenwonend en moeder van drie kinderen. Ze was als jongvolwassene verlegen en hield er niet van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Als ze op de universiteit waar ze culturele antropologie studeerde wat in het openbaar moest zeggen, ging ze half dood en had twee weken buikpijn.

Barbara Boudewijnse

Bewustwording
In de tijd van Pim Fortuyn kon ze zich niet vinden in de verruwing van de politiek. Ze werkte in die tijd in Deventer bij een opleiding voor verpleegkundigen die in asielzoekerscentra werkten. Deze centra werden bij bosjes gesloten en de opleiding werd opgeheven. Mensen die op de vlucht waren, werden zo het kind van de rekening. Dit vond ze heel erg. Ze werkte ook als beleidsondersteuner bij de Cliëntenbond in de GGZ, een belangenvereniging voor psychiatrische cliënten. Ook die werd grotendeels wegbezuinigd. Mensen moesten hun eigen broek maar ophouden, vond het toenmalige kabinet. Het gevoerde beleid raakte de meest kwetsbaren in de samenleving. Dit ervaarde zij als een groot onrecht en dit innerlijk protest bracht haar in de politiek.

GroenLinks
Politici als Paul Rosenmöller en Femke Halsema spraken haar aan. De zwaksten in de samenleving ondersteunen, daar ging ze voor. Ze werd lid van GroenLinks, fractieondersteuner, maakte notulen, verzorgde de website en deed research. En de verkiezingen zorgden voor een grote verrassing. Ze werd in 2006 met 1300 voorkeurstemmen in de gemeenteraad van Bussum gekozen.

Onderwerpen die nu spelen
Ook Barbara werkt uit huis. Ze vergadert dagelijks via msteams, zoom, googlemeets… (Ze had nooit gedacht dit allemaal te leren in zo’n korte tijd!). Alle dossiers die Barbara ‘in portefeuille’ heeft, staan momenteel in de schaduw van de coronacrisis. De eerste aandacht gaat uit naar het ‘sociaal domein’: zoals naar de organisatie van thuiszorg, het ondersteunen van gezinnen met problemen, het financieel ondersteunen van mensen die hun inkomen verliezen. Dit gebeurt in samenwerking met andere regiogemeenten. Ook de ‘gewone’  zaken gaan zoveel mogelijk door: zoals het werken aan beleid voor verduurzaming’, de energietransitie, biodiversiteit en natuurbehoud. Werkbezoeken zijn nu niet mogelijk. Barbara hoopt zo gauw als mogelijk als wijkwethouder van Muiderberg en van de Oostereng en Westereng in Bussum haar gezicht weer te kunnen laten zien, al zal dat dan op anderhalve meter afstand zijn!

Passie
Samen met mensen dingen doen. Naar de film, met de kinderen een stad bezoeken, met vrienden gezellig lunchen of wat er haast nooit van komt: achter elkaar een boek uit lezen.

Interview Maarten Nederhorst