Er ligt nu een plan om hier 36 woningen te bouwen, waarvan 12 sociale huurwoningen. Daarnaast voorziet het plan in parkeergelegenheid en speelvoorzieningen, maar natuurlijk een stuk kleiner dan de huidige speelvelden.

In de ogen van een aantal bewoners, verenigd in de participatiegroep Mooi ter Gouw, zal er door de nieuwbouw te veel vervoerbewegingen en te veel parkeerdruk in de wijk ontstaan. Verder is Mooi ter Gouw van mening dat de woningen te dicht op de waardevolle bomen worden gebouwd. Zij zijn bang dat deze bomen de bouw en de bebouwing niet overleven. Zij zien het liefst minder woningen gebouwd worden, 24 in plaats van 36, zodat er tevens meer speelmogelijkheden voor de jeugd overblijven.

Burgerparticipatie staat hoog in het vaandel van de gemeente. Echter, participatie kan alleen plaatsvinden binnen de kaders die door de gemeenteraad zijn vastgesteld. Het belangrijkste kader - het bestemmingsplan - geeft rechtszekerheid aan zowel inwoners als projectontwikkelaars. In dit geval is er sprake van een bestemmingsplan dat woningbouw op deze locatie mogelijk maakt. Dit is in 2005 vastgesteld en in 2015 nogmaals bevestigd.

Deze kaders leiden ertoe dat de participatie in dit project alleen betrekking heeft op het inrichten van de buitenruimte: de parkeergelegenheden, de speelvoorzieningen en het groen. De mogelijke bouwvlakken van de woningen zijn immers al in het bestemmingsplan vastgelegd. Mooi Ter Gouw accepteert deze kaders niet en wil dat er ook inspraak mogelijk is op het aantal woningen en de bouwvlakken.

De fractie van GroenLinks betreurt dit, maar houdt vast aan de (wettelijke) kaders die betrekking hebben op dit project. Daarnaast ziet de fractie het tekort aan woningen, zowel koop als huur, in onze gemeente als een groot probleem. De weinige bouwkavels die nog beschikbaar zijn moeten zo goed mogelijk worden benut, mits passend in de wijk. Zo zouden wij hoogbouw hier niet acceptabel vinden, maar is het huidige plan van 36 woningen een goed compromis.

Wij hopen dat de bewoners alsnog bereid zijn te participeren bij de invulling van de openbare ruimte. Zo zouden wij samen met de bewoners bijvoorbeeld nog eens goed willen kijken naar de verhouding tussen parkeer- en speelvoorzieningen, om te zorgen dat er zoveel mogelijk ruimte voor spelen beschikbaar blijft.