"Democratie is twee wolven en een schaap die beslissen wat ze vanmiddag gaan eten".

In deze zin is mooi samengevat dat wat GroenLinks betreft het bij democratie draait om de meerderheid die de beslissingen neemt waarbij zij zoveel mogelijk de belangen van de minderheid in acht worden genomen. De zin illustreert tegelijkertijd de kwetsbaarheid van democratie.

Omdat het logistiek onmogelijk is om bij elk besluit, bij elke wet alle Nederlanders mee te laten beslissen, is er in Nederland gekozen (evenals in vele andere landen) voor een vertegenwoordigende democratie, ook wel parlementaire democratie genoemd: eens in de 4 jaar kiezen wij de mensen/partijen die voor ons de komende 4 jaar onze standpunten vertegenwoordigen.

Dit jaar wordt de Vrede van Utrecht herdacht. Dat was iets bijzonders in de geschiedenis. Men besloot zonder overwinnaar de gewapende strijd te staken. De Naardense burgemeester Joyce Sylvester memoreerde eens in de raad dat bestuurders van de steden in het begin van de Nederlandse overlegcultuur afgesproken hebben dat "hoe ver de meningen ook uiteen lagen en hoe oneens men het met elkaar ook was, ze zouden elkaars hersenen niet inslaan". Of, zoals filosoof Karl Popper democratie definieerde: "Een regering waar we zonder bloedvergieten van af kunnen - bijvoorbeeld via algemene verkiezingen".

GroenLinks wil, in samenwerking en samenspraak met iedereen uit de bevolking die dat wenst, tot de meest duurzame en acceptabele oplossingen komen voor kwesties die voor de samenleving noodzakelijk en nuttig zijn. Deze samenspraak en samenwerking, dat is democratie voor GroenLinks. Niet met strijd en geweld, maar door overleg op basis van redelijkheid en billijkheid, met overtuiging en het gebruik van gezond verstand, wil GroenLinks een duurzame toekomst realiseren.

Een aantal zaken dat er wat GroenLinks betreft toe doet:

• Inwoners kunnen tijdig meepraten over belangrijke beslissingen in de gemeente en hebben dan ook daadwerkelijk invloed: beginspraak.
  • De wijken in Naarden stralen groene kwaliteit uit. Buurtbewoners die hun straat/buurt willen vergroenen komen in aanmerking voor ondersteuning.
  • Duurzame, lokale economie wordt gestimuleerd, dat betekent bijv. gebruik van zonne- en windenergie en het oprichten van lokale energiecoöperaties. Maar ook het stimuleren van het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals fiets en elektrisch aangedreven scooters en auto's.
  • Een sociale en tolerante gemeente waarin iedereen kansen krijgt.
  • Het PGB (persoonsgebonden budget) bij een intensieve zorgvraag blijft bestaan.
  • Armoede wordt bestreden, bij inkomensproblemen krijgen mensen passende hulp en bij de gemeente ontstaat een "uitrukmentaliteit" (snel helpen, geen weken wachten).
  • Ook in tijden van crisis willen we onze kunst niet laten verschralen; creativiteit moet juist alle ruimte krijgen.

GroenLinks knokt voor wat kwetsbaar is. Daarom vindt GroenLinks de dag van de democratie ook zo belangrijk: iedereen er bewust van maken dat we in een democratie leven en dat elke mening telt, dat elke stem er toe doet.

Fractie GroenLinks Naarden