GroenLinks Naarden zet de komende periode onder de titel GroenLinks Werkt in op de thema's groen, werk, zorg en burgerparticipatie. De tweede partij van Naarden wil zo een tegenwicht bieden aan de neiging van andere politieke partijen om de aandacht vooral op de fusie met Bussum en Muiden te richten.

Lijsttrekker Wil de Vries-Kempes wil voorkomen dat de komende jaren alle aandacht uitgaat naar een grotendeels interne discussie over schaalvergroting en instituties. "Politiek gaat over de concrete zorgen en ambities van mensen, nu en in de toekomst. Daarom zet GroenLinks in op de thema's waar het echt om draait: werkgelegenheid, huisvesting, leefomgeving, kwaliteit van zorg en duurzaamheid. Randvoorwaarde voor succes op deze en andere thema's is een goed samenspel met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties in de stad."

"Voor GroenLinks ligt de kracht van de gemeente nooit alleen in schaalvergroting maar ook in schaalverkleining bij de uitvoering van taken dichtbij de inwoners. Dit vraagt om een gemeentebestuur dat oog heeft voor de verschillen in de wijken en luistert naar de zorgen en ideeën van bewoners en ondernemers.” GroenLinks wil dat inwoners een aanzienlijke invloed kunnen hebben op hun directe leefomgeving. De Vries-Kempes: “Als wethouder heb ik me daar de afgelopen periode hard voor gemaakt en in de komende periode wil GroenLinks op die lijn verder gaan.” Zo bevat het verkiezingsprogramma concrete voorstellen om Naarders meer rechten te geven, zoals het recht om grond of een pand met maatschappelijke waarde te verwerven en het recht om bepaalde publieke taken over te nemen, zoals het bijhouden van bloemenperken, plein of speelplek.

De slogan GroenLinks Werkt is ook van toepassing op de aanpak die GroenLinks voorstaat. “Bewoners en ondernemers van Naarden hebben GroenLinks de afgelopen jaren leren kennen als een partij die met realiteitszin werkt aan oplossingen, een partij die frisse ideeën kan omzetten in daden door mensen met elkaar in contact te brengen. Ik vind het belangrijk om die kracht vast te houden. Op onze kandidatenlijst staan energieke mensen die doelgericht willen werken aan een sociaal en groen Naarden”, aldus De Vries-Kempes.

GroenLinks wil ook na de verkiezingen verantwoordelijkheid dragen voor het bestuur van de stad. “We hebben de afgelopen jaren ervaren dat we meer werk kunnen verzetten met een plek in het college van B&W dan vanuit de oppositie. We staan klaar voor een nieuwe periode en dat geldt ook voor mij persoonlijk”

De presentatie van het verkiezingsprogramma valt samen met de lancering van een nieuwe website van GroenLinks-afdeling Naarden-Bussum: http://naarden-bussum.groenlinks.nl

Meer informatie:
Wil de Vries-Kempes: 06 - 31 96 17 63