Ieder jaar reikt GroenLinks door het hele land Groene Lintjes uit aan mensen die belangrijke initiatieven ontplooien die bijdragen aan een gezondere leefomgeving.

Astrid en Lucien zijn drie jaar geleden begonnen met het geven van smaak- en kooklessen aan de kinderen van de P.C. Hooftschool in Muiden. Ze stimuleren de kinderen daarmee na te denken over voeding en waar dat vandaan komt. Veel kinderen reageren daar heel enthousiast op en geven hun kennis weer door aan hun ouders. In februari dit jaar zijn Astrid en Lucien begonnen om in samenwerking met de kinderen een avond per week te koken voor ouderen uit de buurt. Elke week wordt op dinsdagavond een gezonde maaltijd bereid en geserveerd op de P.C. Hooftschool. De gedachte hierachter is dat - ook al is het maar een goede maaltijd per week – dit de gezondheid van onze ouderen sterk ten goede komt. Daarnaast is het sociale aspect erg belangrijk, de verbinding tussen jong en oud is hartverwarmend en zien eten doet eten.

Vanaf dit jaar worden de lessen ook aan de kinderen van de Jozefschool gegeven, een samenwerking tussen beide scholen die vooruitloopt op de ontwikkeling van een brede school (kind centrum) in Muiden.

Het initiatief van Astrid en Lucien is inmiddels ondergebracht in de stichting Samen Doen. Deze stichting zet zich in om de activiteiten uit te breiden. Zo wordt gedacht om het concept ook in Muiderberg te kunnen opstarten en zijn de eerste stappen voor een eigen moestuin gezet om zoveel mogelijk biologische producten te kunnen gebruiken. Totdat de eigen tuin voldoende opbrengt wordt er waar mogelijk samengewerkt met Hoogerlust.

Link:
Meer over de uitreiking van dit Groene Lintje in het Vecht Journaal (e-paper, pagina 12)