Op 7 september organiseerden de GroenLinks-afdelingen in de regio een bijeenkomst ter ere van de Dag van de Schone Energie. Op een voorbeeldige plek voor deze dag: de Bussumse Watertoren. Een kort verslag van één van de deelnemers.

Het werd een interessante studiemiddag met als thema "schone energie". Zo'n kleine veertig mensen wisselden informatie en kennis uit over projecten met betrekking tot schone energie.

Eerst legde Europarlementariër Bas Eickhout uit hoe belangrijk juist lokale energie-initiatieven zijn: energie opwekken in de omgeving van de consument.  Alwin Hietbrink ( wethouder GroenLinks Bergen) ging in op de rol van de gemeenten. Welke problemen kom je tegen als bestuurder? Hoe kun je hiermee omgaan?

Hierna verdeelden de bezoekers zich. Er was een rondleiding door de duurzame Watertoren, en in groepen bespraken de deelnemers drie verschillende voorbeelden van lokale energieprojecten. Waar kun je terecht met je ideeën? Hoe krijg je projecten van de grond? Hoe regel je 'support'?

De discussies waren zeer geanimeerd en aan het einde van de middag was nog lang niet iedereen uitgediscussieerd. Met een drankje in de hand werd nog lang en in goede sfeer verder gedacht.

Els Hogeweg
GroenLinks Huizen