Het is weer lente. De zon schijnt en levert dagelijks zoveel energie dat we de totale energiebehoefte op aarde er negenduizend keer mee kunnen vervullen. Maar dan moeten we die energie wel gebruiken. Gelukkig stijgt het aantal zonnepanelen in de wereld elke dag. Ook in Nederland liggen op steeds meer daken zonnepanelen. Mensen leggen ze op hun eigen dak of werken in groepen samen om panelen op de school of de sporthal te leggen. Helaas is minister Kamp een sta-in-de-weg. Om de belangen van de grote fossiele-energiebedrijven te beschermen werpt hij ingewikkelde blokkades op die het mensen en bedrijven moeilijk maken de schone zonne-energie te winnen. Terwijl de oplossing zo simpel is: CO2-belasting.

Het probleem: de energiebelasting

Vroeger werd alleen energiebelasting geheven op fossiele energie. Groene stroom was vrijgesteld. Daarmee werd betaald voor de vervuiling die het verbranden van kolen of gas veroorzaakten. In 2003 is deze vrijstelling komen te vervallen. Over alle energie wordt evenveel belasting betaald. De overheid hoopte daarmee het beleid eenvoudiger te maken. Het omgekeerde is gebeurd.

Nederland wil in 2050 een economie hebben die niet meer op fossiele brandstoffen draait. In 2020 moet de CO2 uitstoot 20% lager zijn dan in 1990. Het kabinet wil daarnaast dat in 2020 14% van de Nederlandse energiebehoefte afkomstig is uit hernieuwbare bronnen. De temperatuur op aarde mag van Nederland niet méér stijgen dan 2 graden. Nederland zet dus alles op alles om zoveel mogelijk schone energie te produceren, zou je denken. Maar minister Kamp schaft de nét ingevoerde kolenbelasting alweer af, waardoor nieuwe schonere gascentrales stilstaan en oude kolencentrales weer draaien. Tegelijkertijd  verhoogt hij juist de belasting voor mensen die samen zonne-energie opwekken.

Onder druk van de Tweede Kamer, van milieuorganisaties en van schone energie-initiatieven heeft minister Kamp geregeld dat mensen die zelf zonne-energie opwekken geen of minder energiebelasting hoeven te betalen.  Zolang je het maar huiselijk en heel kleinschalig houdt. Want anders komen de belangen van de fossiele-energiebedrijven in het geding.

• Wil je samen met andere mensen zonne-energie opwekken? Dan moeten ze wel vlak in de buurt wonen in dezelfde ‘postcoderoos’ want anders krijg je geen korting.
  • Wil het loodgietersbedrijf in je straat meedoen? Mag niet, dan krijg je geen korting.
  • Wil je als schoolbestuur zonnepanelen leasen? Helaas, geen korting.
  • Wil je als verhuurder zonnepanelen op je huurcomplexen leggen? Nee, geen korting.
  • Wil je met je VVE samen met je onder- en bovenburen zonnepanelen op het dak leggen? Dan heb je waarschijnlijk pech, korting krijgen is heel ingewikkeld.
  • Oh, en over tien jaar gaat de minister kijken of de korting überhaupt wel blijft bestaan.

Dit zijn bewuste keuzes van minister Kamp. Hij is bang voor een grote beweging-van-onderop die duurzame energie opwekt, zoals we die in Duitsland kennen. Van alle elektriciteit afkomstig uit hernieuwbare bronnen is daar slechts 7 procent in handen van de klassieke grote energiebedrijven. Burgers en boeren hebben het heft in handen genomen. De fossiele-energiebedrijven zoals RWE schrijven in Duitsland  inmiddels rode cijfers. Minister Kamp komt in Nederland op voor de kolen- en gasverbranders. Ook hij vreest hier de burgers en boeren. De minister van Financiën steunt Kamp hierin van harte want hij is bang belastinginkomsten mis te lopen als er meer vrijstellingen komen voor de energiebelasting.

De oplossing: de CO2-belasting

De oplossing die GroenLinks voorstelt is heel simpel. We schaffen de energiebelasting af en gaan terug naar de CO2-belasting. Hoe viezer de energie is, hoe meer belasting je erover moet betalen. Bedrijven die oude kolencentrales laten draaien betalen dan veel meer belasting dan nu. Logisch, want dat is een heel vervuilende manier van energie-opwekken. Mensen, coöperaties en bedrijven die zonnepanelen gebruiken betalen niets. Want het opwekken van zonne-energie geeft geen CO2 uitstoot.

Met deze oplossing heeft Kamp geen ingewikkelde kortingsprocedures meer nodig. Schone energie wordt namelijk vanzelf gestimuleerd en vieze energie ontmoedigd.

Kies voor de zon

Veranderingen duren lang. Soms te lang. GroenLinks stelt voor nu de eerste stap te zetten in de goede, schone richting. Kies voor de zon en schaf de energiebelasting op zonnepanelen vast af.

Liesbeth van Tongeren
GroenLinks