Lekkage in een van de liftschachten op station Naarden-Bussum betekent een nieuwe tegenslag bij de aanleg van deze voorziening. Een kikvorsman is ingezet om het lek te dichten. Het is de derde keer dat de aanleg van twee liften vertraging oploopt. De werkzaamheden zijn al twee jaar gaande. 

Het project is een heuse soap geworden. De ene bouwkundige tegenvaller volgt op de andere. Treinreizigers verbazen zich erover. Het middenperron blijft een onbereikbare plek voor wie met zware koffers moet sjouwen en slecht ter been is. 

Opdrachtgever ProRail probeert er alles aan te doen om het leed te verzachten. Dat gaat soms ver. De railbeheerder vervoert een Bussumse vrouw in de komende kerstperiode per taxi naar Schiphol. Het lukt de vrouw niet met zware tassen het perron te bereiken. Een woordvoerster meldt dat dit 'een uitzondering' is. Maar het te kent de bereidwilligheid van ProRail. 

De lekkage kwam recent aan het licht. De reeds gegraven liftschacht vulde zich daardoor met grondwater. Een duiker ging afgelopen week het gat in om het lek te dichten. Hij heeft er een plaat tegenaan gelast. "Nu breken een paar spannende momenten aan", aldus de zegsvrouw. "Als de kuip droog blijft, kunnen we beginnen met beton storten." In dat geval duurt het nog een half jaar voordat de liften in gebruik komen. De tegenslagen hebben een relatie met het monumentale dak boven de middenperrons. Onder dit dak is te weinig ruimte voor het plaatsen van een klassieke heistellage. Ook bleek de bodem instabiel en bestond het gevaar op instorting als gevolg van trillingen door langsrijdende treinen. Door middel van een in België ontwikkelde injectiemethode construeerde de aannemer een alternatieve kuip. Na verharding van de ingebrachte gel kon het zand worden afgegraven. Het inbrengen van beton is de volgende stap. De woordvoerster: "We staan in nauw contact met Bussumse senioren. Die zijn bezorgd, heel begrijpelijk. Het is een lastig dossier."

Bron: Jaap Timmers in De Gooi en Eemlander van zaterdag 27 oktober 2012