In maart heeft de Raad van Gooise Meren de Mobiliteitsvisie Goed en Veilig op Weg aangenomen. Trefwoorden in de visie: Veiligheid, Duurzame Mobiliteit, Toegankelijk voor iedereen, Goede bereikbaarheid voor iedereen en Parkeren dat past bij de lokale behoefte. Allemaal punten waar we als GroenLinks volledig achter staan.
Een eerdere visie die werd voorgelegd vonden we niet goed genoeg en deze hebben we zelfs teruggestuurd. Met de nieuwe visie kon de GroenLinks-fractie wel uit de voeten, al hadden we nog enkele punten die we via een motie hebben gewijzigd.
Hoe gaat zo’n belangrijk proces in zijn werk
Voordat de visie werd opgesteld is er goed geparticipeerd. De wethouder is meerdere keren in gesprek gegaan met inwoners, ondernemers en bezoekers - maar ook met bijvoorbeeld de Fietsersbond - om bouwstenen voor de visie op te halen. Ook konden inwoners digitaal input geven via een enquête die door circa 3000 inwoners werd ingevuld. Voor de liefhebber is een uitgebreide rapportage te vinden via de website van de gemeente onder de noemer Goed en veilig onderweg.
Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de nieuwe visie
Mobiliteit omvat veel: autoverkeer, fietsers, maar ook voetgangers. Eigenlijk iedereen die zich op de openbare weg bevindt. Waar voorheen de auto de dominante rol kreeg, wordt in deze visie de ruimte eerlijker verdeeld. Misschien kun je zelfs zeggen dat de fietser een voorkeurspositie krijgt; dit komt voort uit de overtuiging dat fietsen gezond is, maar ook dat onze ruimte simpelweg te klein is voor het veilig rijden met te veel auto’s. Dan hebben we het nog niet eens over beschikbare parkeerruimte. Natuurlijk moeten de kernen ook met de auto te bereiken zijn, maar auto’s hoeven niet prioriteit te krijgen. Met deze keus pak je meteen de doelstellingen Veilig, Duurzaam en Toegankelijk.
In het kader van veiligheid wordt ook sterk gekeken naar snelheid. Aansluitend op het besluit van de Tweede Kamer om de snelheid binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km (besluit op voorstel van GroenLinks en SGP okt. 2020), gaat Gooise Meren daar ook serieus mee aan de slag. Ook komt er meer aandacht voor de gebieden rondom scholen die schreeuwen om een veiliger aanpak. Regionaal pakken we dit ook aan, veiligheid houdt ten slotte niet op bij een grenspaaltje.
Voor de goede bereikbaarheid kunnen we inzetten op betere bebording. Er is nu veel zoekverkeer dat voorkomen kan worden door vooraf duidelijk aan te geven waar parkeermogelijkheden zijn.
En dan het parkeer vraagstuk. Idealiter schrijf je in een visie één denkrichting op, maar voor het parkeren kan dat niet. Elke kern heeft eigen specifieke eigenschappen en die vragen om maatwerk. Deze visie geeft daaraan ruimte.
Moties en amendementen
Tijdens de meningsvormende raadsvergadering werden in totaal drie amendementen en veertien moties ingediend. Veel moties kwamen in essentie op hetzelfde neer en veel ervan hadden te maken met het heikele punt parkeren. In een aantal van onze kernen hebben we te veel auto’s en te weinig ruimte om ze op loopafstand te kunnen parkeren. Vandaar ook dat voor het parkeren maatoplossingen worden gemaakt.
GroenLinks wist haar motie over het maatwerk voor parkeren te combineren met een motie van de VVD. Van de amendementen is er één ingetrokken en van de moties verdwenen er zes. De motie van GroenLinks is unaniem aangenomen, een mooi resultaat!
De visie geeft richting voor de komende 20 jaar en is gekoppeld aan een uitvoeringsagenda. Even een waarschuwing voor diegenen die de enquête hebben ingevuld: helaas zijn de kosten die gemoeid gaan met het oplossen van knelpunten gigantisch. Jaarlijks zal de gemeenteraad keuzes moeten maken welke projecten opgepakt gaan worden en welke nog moeten wachten.