Op de Streekmarkt van 28 september deelde GroenLinks de kraam met de Imkervereniging Bussum en die samenwerking bleek een prima formule! Bij-vriendelijke bloembollen gingen over de toonbank als warme broodjes.

Veel mensen lieten weten zelf heel graag iets te willen bijdragen aan het herstel van de bijenpopulatie. Er ontstonden leuke gesprekken en velen hebben waarschijnlijk direct na thuiskomst hun bollen geplant. De opbrengst van de verkoop gaat naar de de Bussumse Imkervereniging.

De Bussumse fractie wilde op deze manier aandacht vragen voor het wereldwijde bijenprobleem. Al jaren sterven bijenvolken massaal uit. In Nederland jaarlijks een kwart van alle bijenvolken, in sommige regio's zelfs de helft. Het gebruik van gif is de belangrijkste oorzaak van de sterfte.

De actie past in een tijd waarin van verschillende kanten aandacht wordt gevraagd voor de enorme bijensterfte, getuige ook de indringende natuurfilm "More than honey", die onlangs is uitgekomen. Ook in Bussum kunnen we eraan bijdragen dat het aantal bijen weer zal toenemen. Want bijen zijn essentieel: geen bijen betekent ook geen bloemen, planten, groente en fruit!

Medewerkers van de Imkervereniging hebben uitgebreide informatie over hun werk gegeven en tips over wat we zelf kunnen doen om de bijen een handje te helpen. Deze succesvolle verkoop zal een vervolg krijgen op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid. Dan zal op de wekelijkse Bussumse markt een kraam staan met bollen èn bijen. En ook dan gaat de opbrengst naar de Imkervereniging.