Bewoners van de Componistenbuurt in Naarden hebben de gemeente verzocht iets te doen aan de gevaarlijke situatie voor fietsers die van de Händellaan op de ventweg van de Amersfoortsestraatweg komen. GroenLinks heeft hierover schriftelijke vragen gesteld.

De gevaarlijke situatie betreft de oversteek van de ventweg langs de Amersfoortsestraatweg voor fietsers die komen van het fietspad dat een verbinding vormt met de Händellaan. Zowel voor auto’s op de ventweg als voor fietsers die van het fietspad komen is de situatie onoverzichtelijk. Volgens de buurtbewoners zijn er al verschillende bijna-ongelukken gebeurd.

Belijning

In de brief die de bewoners eind september aan de gemeente stuurden verzoeken zij de gemeente de (te snel rijdende) bestuurder van auto’s duidelijk te wijzen op het bestaan van het fietspad. Als mogelijkheden noemen ze het plaatsen van drempels, belijning op de weg en/of borden. GroenLinks heeft het college van B en W gevraagd welke mogelijkheden hij ziet om de door de bewoners gewenste verbeteringen aan te brengen.

Fietsmeldpunt

De gevaarlijke fietsoversteek is ook al gemeld bij het Fietsmeldpunt dat GroenLinks afgelopen voorjaar opende. Op dat Fietsmeldpunt kwamen tachtig klachten en tips over fietsvoorzieningen binnen. Afgelopen mei heeft GroenLinks de meldingen overhandigd aan de verkeerswethouders van Naarden en Bussum, met het verzoek de knelpunten aan te pakken. Tot nu toe heeft GroenLinks daar niets op vernomen. GroenLinks heeft nu opnieuw gevraagd om met de knelpunten, waaronder de gevaarlijke fietsoversteek, de chaos in de fietsenstalling van het NS-station Naarden-Bussum, het tekort aan goede fietsenrekken op het A.Dortsmanplein in Naarden-Vesting en enkele andere gevaarlijke kruisingen, aan de slag te gaan.