Op maandag 7 april 2014 stond in de Gooi en Eemlander een artikel over gemeenten die nog Windows XP als besturingssysteem in gebruik hebben. Ook Naarden werd hierbij genoemd. Nu Microsoft besloten heeft per 8 april 2014 niet langer Windows XP te ondersteunen lopen gebruikers van dit besturingssysteem meer risico’s op het gebied van informatiebeveiliging. Reden voor de GroenLinks-fractie om schriftelijk vragen te stellen aan het college van B&W.

GroenLinks heeft op maandag 14 april de volgende vragen ingediend:

1. Klopt het dat de gemeente Naarden nog steeds gebruik maakt van computers waarop Windows XP draait? Zo ja, om hoeveel computers gaat het?

2. Sinds wanneer is de gemeente op de hoogte van het eindigen van de ondersteuning door Microsoft?

3. Welke stappen zijn sindsdien ondernomen om risico’s te vermijden c.q. te beperken? Is er een risico-analyse gemaakt? Zo ja, wat was daarvan de uitkomst?

4. Wat zijn momenteel de voornaamste risico’s voor de gemeente (met een beschrijving van de kans en de impact van de risico’s)? Welke maatregelen zijn/worden genomen om deze risico’s te beperken?

5. Op initiatief van de vijf grootste gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven (G5)), de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD) en de VNG is op 9 april 2014, met Microsoft een ondersteuningsovereenkomst getekend voor 1 jaar, ten behoeve van de migratie van Windows XP, Exchange 2003 en Office 2003.  Deze overeenkomst is niet alleen bedoeld voor de gemeentelijke overheid, maar ook voor andere decentrale overheden zoals waterschappen, provincies en gemeenschappelijke regelingen. Gaat de gemeente Naarden gebruik maken van deze overeenkomst? Kunt u inzicht geven in de afweging die u daarbij is/wordt gemaakt

Update 17/4/2014: In de bijlage staan de antwoorden van het College van B&W op de vragen.