In een brief aan het college en raadsleden van Naarden biedt een samenwerkingsverband van milieuorganisaties gemeenten ondersteuning aan als zij gebruik willen maken van het Ondersteuningsprogramma Energie van de VNG. Maria van Rooijen van GroenLinks Naarden heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College of en zo ja hoe Naarden hier gebruik van gaat maken.

Hieronder staat een integrale weergave van de gestelde vragen:

In de brief aan het college en raadsleden van Naarden (InkRA14059) biedt een samenwerkingsverband van milieuorganisaties gemeenten ondersteuning aan als zij gebruik willen maken van het Ondersteuningsprogramma Energie van de VNG. Op 20 maart heeft de VNG aan alle gemeenten een brief geschreven over dit ondersteuningsprogramma, kenmerk: ECFD/U201400578. Met dit ondersteuningsprogramma geeft de VNG nadere invulling aan afspraken uit het SER Energie Akkoord, gericht op energiebesparing in de koopwoningensector. Hiervoor is in de periode 2014-2016 een budget van 15 miljoen euro beschikbaar.

Vragen:

1. Heeft de gemeente Naarden die brief van de VNG ontvangen? Zo ja, kunnen wij die krijgen?
  2. Het voorstel van de VNG gaat uit van een ondersteuningsstructuur per regio. Per regio kan een aanvraag voor financiële ondersteuning worden ingediend. De aanvraag dient voor 15 juni 2014 ingediend te zijn. Is het college van plan om gebruik te maken van het Ondersteuningsprogramma Energie van de VNG, en daar in regionaal verband actie op te ondernemen?
  3. Zo ja, wil het college dan gebruik maken van de diensten van de samenwerkende milieuorganisaties (Meer Met Minder, Natuur en Milieufederaties en Energieke Regio), die zij in hun brief aanbieden, waaronder: de coördinatie van de aanvraag naar de VNG verzorgen en de ondersteuningsstructuur mede ontwikkelen of uitvoeren; ondersteunen bij het opzetten van een energieloket/energie servicepunt; met bijvoorbeeld deur-tot-deur-bezoeken en het ondersteunen van bewonersinitiatieven de vraag naar energiebesparing bij particulieren stimuleren?
  4. Als het college geen gebruik wil maken van het ondersteuningsprogramma Energie van de VNG en/of van de door de milieuorganisaties aangeboden diensten, kan het college de redenen daarvoor geven?

​Update 29/4/2014: In de bijlagen staan de antwoorden van het College van B&W op de vragen.