Er vinden de komende jaren grote veranderingen plaats in de zorg. De rijksoverheid trekt zich terug en draagt taken over aan de gemeenten. Dat gaat gepaard met een forse bezuinigingsopgave. Om na te denken over hoe de gemeenten de zorg goed geregeld krijgen met al deze veranderingen, organiseert GroenLinks de werkconferentie ‘Zorg? Daar ga je zelf over!’.

De conferentie vindt op 30 november plaats in het Raadhuis van Hilversum en begint om 13.00 u.

Aan de werkconferentie nemen politici en professionals deel; Linda Voortman (2e Kamerlid GroenLinks), Tof Thissen (fractievoorzitter GroenLinks in de 1e Kamer), Carolien Smits (lector innovatie in de zorg), Saloua Chaara (adviseur sociaal domein gemeente Huizen en Regio Gooi en Vechtstreek) en Will Kranenburg (adviseur voor cliënteninitiatieven en gemeenteraadslid in Leidschendam-Voorburg) leveren een bijdrage.

De conferentie geeft een beter inzicht in de gevolgen van de veranderingen. Met de deelnemers wordt nagedacht over hoe om te gaan met het dilemma om tegelijkertijd waardig leven, keuzevrijheid en kostenbesparing te realiseren. Belangrijke vraag is hoe om te gaan met verdeling van de zorg. Leiden meer eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid er niet toe dat het beperkte budget naar de 'happy few' gaat?
Welke keuzes zou GroenLinks moeten maken in haar beleidsvoorstellen op lokaal en landelijk niveau?
Dit is met het oog op de raadsverkiezingen van maart 2014 een belangrijke vraag: wethouders en raadsleden staan voor de opgave deze veranderingen op een goede manier door te voeren. Hierbij zijn heel principiële vragen aan de orde over solidariteit, eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid.

De werkconferentie wordt georganiseerd door De Linker Wang (de religiewerkgroep van GroenLinks), het Netwerk Zorg van GroenLinks en de Gooise GroenLinks-afdelingen.
De conferentie wordt geleid door Tof Thissen. Carolien Smits en Linda Voortman verzorgen, samen met Saloua Chaara en Will Kranenburg, de inleidingen.

Vervolgens kunnen de deelnemers met de sprekers discussiëren over de spanningsvelden en knelpunten die in de inleidingen zijn gesignaleerd. Gezamenlijk wordt gezocht naar antwoorden op lastige vragen en nagedacht over de positie die GroenLinks moet kiezen.

Tof Thissen zal de bijeenkomst afsluiten en, op basis van wat hij gehoord heeft in de subgroepen, een concrete boodschap meegeven waar GroenLinks zowel lokaal als landelijk mee aan de slag moet.

Praktische informatie:
Datum: 30 november 2013
Tijd: 13.00u tot 17.00u
Locatie: Raadhuis Hilversum, Dudokpark 1, Hilversum
Meer informatie en opgave: http://www.linkerwang.nl/agenda
Opgave is gewenst