Het fietsmeldpunt dat GroenLinks Naarden-Bussum in samenwerking met de Fietsersbond onlangs startte voorziet in een behoefte. Na tien dagen zijn er al 70 meldingen binnengekomen bij het meldpunt. 

Slecht onderhouden fietspaden, gebrekkige stallingsmogelijkheden, verkeerd geplaatste paaltjes, vervelende verkeerslichten: fietsers komen onderweg heel wat hindernissen tegen. Om die hindernissen uit de weg te ruimen en het fietsen aantrekkelijker te maken startte GroenLinks Naarden-Bussum in samenwerking met de plaatselijke Fietsersbond het fietsmeldpunt Ruim Baan voor de Fiets

Het meldpunt staat sinds 21 februari 2014 op de website van GroenLinks Naarden-Bussum: www.naarden-bussum.groenlinks.nl/fietsmeldpunt. Na tien dagen zijn er al 70 meldingen binnengekomen. De meeste meldingen kwamen afgelopen zaterdag binnen bij de kraam van GroenLinks op de markt in Naarden-Vesting. Op uitnodiging van GroenLinks demonstreerde daar een voormalige fietsendief hoe eenvoudig het voor dieven is om fietsensloten open te breken. 

Veel genoemde knelpunten bij het meldpunt zijn:

  • de chaos bij de fietsenstalling op station Naarden-Bussum;
  • het gevaarlijke fietspad aan het begin van de Brinklaan in Bussum;
  • de rommelige en ontoereikende stallingsmogelijkheden op het Dortsmanplein in Naarden en
  • ontbreken van handhaving en/of snelheidsbelemmerende maatregelen in zones waar maximaal 30 km/u gereden mag worden (bijvoorbeeld Rembrandtkwartier en Naarden-Vesting).

Op het meldpunt komen niet alleen klachten, maar ook ideeën en suggesties binnen, zoals het plaatsen van waarschuwingsborden op gevaarlijke locaties, het aanbieden van verkeerslessen voor kinderen of het idee om parkeerwachters deels ook in te zetten voor handhaving van fout geparkeerde fietsen op het station Naarden-Bussum.

Het fietsmeldpunt blijft nog open tot 1 mei 2014. Op zaterdag 10 mei 2014 (Landelijke Fietsdag) overhandigt GroenLinks de meldingen aan de nieuwe wethouders Verkeer van Naarden en Bussum met de oproep werk te maken van de meldingen. GroenLinks blijft vervolgens volgen wat de verkeerswethouders met de meldingen doen.