GroenLinks Naarden ziet af van verdere deelname aan besprekingen over een te sluiten brede bestuursovereenkomst in Naarden. Dit is de uitkomst van een gesprek van GroenLinks-lijsttrekker Wil de Vries-Kempes en fractievoorzitter Dries Bartelink met de onderhandelingsdelegaties van VVD, D66 en CDA.

Op dinsdag 25 maart 2014 heeft informateur Miriam van Meerten (VVD) GroenLinks laten weten dat VVD en D66 de voorkeur hebben om samen met het CDA te komen tot een nieuw college. De volgende dag is GroenLinks gevraagd om deel te nemen aan gesprekken over een te sluiten brede bestuursovereenkomst.

In een brief d.d. 31 maart aan de informateur heeft fractievoorzitter Dries Bartelink de visie van GroenLinks op het verloop van het informatieproces beschreven. In de brief is ook aangegeven dat GroenLinks alleen beschikbaar is voor vervolgoverleg over een bestuursovereenkomst als er sprake is van gelijkwaardige behandeling van partijen en een andere opzet van het informatieproces.

Vandaag hebben VVD, D66 en CDA gezamenlijk te kennen gegeven niet aan deze randvoorwaarden te willen voldoen. Voor GroenLinks is dat reden om af te zien van verdere besprekingen over een bestuursovereenkomst en een eventuele gedoogconstructie.

Zie bijgevoegde brief voor meer achtergrond.