Aan het einde van 2014 loopt de bruikleenovereenkomst van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de huidige oefenlocatie op Crailo met de provincie af. Hierdoor is het oefencentrum genoodzaakt naar een andere locatie te verhuizen, wil zij haar bedrijfsactiviteiten voort kunnen zetten. Het voornemen van de Veiligheidsregio is om dit te doen op een andere locatie op Crailo. Het College van B&W van Naarden steunt dit voornemen. De fractie van GroenLinks Naarden heeft hier schriftelijke vragen over gesteld.

GroenLinks Naarden wil vanzelfsprekend ook dat partijen in de veiligheidsketen in staat zijn om goed te oefenen, maar is nog niet overtuigd van de noodzaak om hier zelf een oefenlocatie voor te exploiteren midden in een natuurgebied. De schriftelijke vragen (zie bijlage) gaan onder meer in op de beoogde locatie, de milieueffecten, het businessplan, de effecten voor omwonenden, personele consequenties en de (financiele) risico's voor de gemeente Naarden. Op basis van de antwoorden op de vragen zal de fractie zijn standpunt bepalen. In de Raadsvergadering van 22 oktober 2014 wordt dit onderwerp besproken.