Deze week spraken we tijdens de Politieke Avond over het ‘Evaluatierapport besluitvorming inbesteding doelgroepenvervoer’. Op zich eigenlijk een saai onderwerp: Is het proces van besluitvorming om het doelgroepenvervoer in eigen beheer uit te gaan voeren wel correct verlopen?

Veel spannender is dat sinds 4 januari het Wmo-vervoer niet meer is ondergebracht bij een commercieel bedrijf, maar dat de Regio Gooi & Vecht het heeft ondergebracht in een eigen BV. Ik daar ben daar blij om want daarmee kan de kwaliteit van de Wmo-taxi ritten sterk verbeteren. Voorheen was het toch een bijproduct en ook nog tegen een veel lager tarief dan reguliere taxiritten. Daardoor waren er in onze regio, en zelfs in het hele land, veel klachten over dit stukje dienstverlening. Ook kwam het regelmatig voor dat een bedrijf die het doelgroepenvervoer via een aanbestedingstraject had verworven, het financieel niet kon bolwerken en failliet ging.

Ik ben trots op onze wethouders! Op hun moed om een landelijk probleem heel anders aan te pakken zonder dat een andere gemeente daar al ervaring mee heeft opgedaan. Om het financiële risico te durven nemen en te kiezen voor een betere dienstverlening aan onze inwoners die van speciaal vervoer afhankelijk zijn. Om het debat aan te gaan met raadsleden die niet allemaal positief in deze verandering staan en het doorzettingsvermogen om de verandering toch met een meerderheid van stemmen gewonnen te hebben.

Sinds januari wordt het Wmo-vervoer dus in eigen beheer uitgevoerd. En dat is in deze coronatijden misschien wel een bijkomend voordeel, want daardoor hebben we de garantie dat Wmo-vervoer ook beschikbaar blijft. Ook al worden er veel minder ritten uitgevoerd dan voor corona, noodzakelijke ritten blijven bestaan. Denk bijvoorbeeld aan de thuiswonende oudere inwoners die vervoer nodig hebben naar hun vaccinatiepunt.

Vermeldenswaard is dat de auto’s waarmee gereden wordt na de zomer voor 80% elektrisch zullen zijn. En daarmee hebben we twee belangrijke doelstellingen van GroenLinks bereikt: sociaal én duurzaam.

Portefeuillehouder Wmo in Gooise Meren is GroenLinks wethouder Barbara Boudewijnse.

* Wmo-vervoer (regiotaxi) is een vervoersvoorziening die vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kan worden geregeld.