Aan het einde van 2014 loopt de bruikleenovereenkomst van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek voor de huidige oefenlocatie op Crailo met de provincie af. Hierdoor is het oefencentrum genoodzaakt naar een andere locatie te verhuizen om de bedrijfsactiviteiten voort te zetten. Het voornemen van de Veiligheidsregio is om dit te doen op een locatie nabij de Natuurbrug Laarderhoogt. De fractie van GroenLinks Naarden kan hier alleen mee instemmen als de begrenzing van het nieuwe oefenterrein wordt aangepast zodat het op voldoende afstand van de Natuurbrug komt te liggen.

GroenLinks Naarden heeft begin oktober schriftelijke vragen gesteld aan het College over het nieuwe oefencentrum. De antwoorden van het College zijn nog niet voldoende voor de fractie. In de beantwoording verwijst het College naar onafhankelijk onderzoek dat door de Veiligheidsregio is laten verrichten naar de effecten op het gebruik van de Natuurbrug. Juist uit dit onderzoek komt klip en klaar naar voren dat de locatie van het oefencentrum moet worden aangepast. Ook het Goois Natuurreservaat (GNR) is deze mening toegedaan. GroenLinks zal daarom op woensdag 22 oktober tijdens de Gemeenteraad voorstellen dat het College van B&W alleen mag instemmen met het oefencentrum als aan deze voorwaarde van verplaatsing van het centrum wordt voldaan en ook andere risico’s voor natuur en milieu beheersbaar zijn.