De fractie van GroenLinks Naarden wil onderzoek naar het risico dat de gemeente Naarden jaarlijks te weinig geld reserveert voor groot onderhoud aan wegen. Het bureau Oranjewoud waarschuwde in oktober 2013 voor dit risico na onderzoek in opdracht van de gemeente. Maar de uitkomsten van dit onderzoek werden vervolgens niet verwerkt in de gemeentebegroting. Hierdoor bestaat het risico dat Naarden jaarlijks tonnen Euro’s te weinig reserveert voor het onderhoud en de begroting van Naarden niet sluitend is. GroenLinks wil dat hier vóór de geplande fusie met Bussum en Muiden duidelijkheid over komt. De coalitiepartijen in Naarden voelen hier vooralsnog niets voor.

Jaarlijks reserveert Naarden €448.000 voor het groot onderhoud aan wegen. Dat is op een begroting van €33 miljoen een fors bedrag. In oktober 2013 is in opdracht van de gemeente door het bureau Oranjewoud onderzoek gedaan naar de benodigde budgetten voor het onderhoud. Bij het voorbereiden van de tegenbegroting heeft GroenLinks dit rapport opgevraagd. GroenLinks heeft het onderzoek pas na lang aandringen met een beroep op de Gemeentewet gekregen, nadat eerst het bestaan ervan was ontkend en het vervolgens geheim was verklaard.

De belangrijkste conclusie van dit inmiddels openbare onderzoek is dat Naarden jaarlijks €803.000 in plaats van €448.000 zou moeten storten in de voorziening wegen indien Naarden het huidige kwaliteitsniveau wil behouden. De rapportage bevat de volgende waarschuwing:

"De dotatie in de voorziening is nu veel lager dan de berekende kosten voor het groot onderhoud en op lange termijn dus niet toereikend" 

Fractievoorzitter Bartelink van GroenLinks: “Dit verschil van €355.000 is op de begroting van Naarden een enorm bedrag. Om een beeld te geven: het is 3,5 keer het bedrag van de bezuiniging die wordt gerealiseerd als het zwembad sluit en 7 keer het bezuinigingsbedrag dat gekoppeld is aan sluiting van de dependance van de bibliotheek. Naarden heeft een groot financieel probleem en een niet sluitende begroting als de cijfers van Oranjewoud kloppen of zelfs maar enigszins zouden kloppen. Als het waar is, heeft Naarden een ‘lijk in de kast liggen’. Dat kunnen we niet maken naar onze fusiepartners en inwoners. Ik kan alleen maar hopen dat het niet waar is”.

Naar aanleiding van dit onderzoek heeft GroenLinks schriftelijke vragen gesteld met als hoofdvraag hoe het college het verschil verklaart en het risico op een te lage bijdrage inschat. In de beantwoording spreekt het college over een “zeer laag risico” op een te laag jaarlijks bedrag. De onderbouwing van deze inschatting is echter zwak en op punten ook ondeugdelijk zo blijkt op basis van navraag bij de onderzoekers van Oranjewoud (zie ook bijgevoegde argumentenkaart). Het enige argument dat hout snijdt is dat Naarden goedkoper uit kan zijn door de planning van grote investeringsprojecten (bijvoorbeeld rioleringsvervangingen) af te stemmen met groot onderhoud van wegen. In de raadsvergadering van 4 maart jl. kon wethouder Sanderse echter geen cijfers presenteren waaruit blijkt dat dit het gehele verschil verklaart. De fractie van GroenLinks gaat hierover nog aanvullende vragen stellen.

“Als het college niet met harde cijfers kan aantonen dat we genoeg geld opzij zetten, dan moeten we zorgen dat die cijfers er alsnog komen. Dat kan door snel een wegeninspectie te laten uitvoeren liefst in zowel Naarden, Muiden en Bussum”, zegt Bartelink. “Naarden gaat er prat op ‘schoon door de poort’ naar de nieuwe gemeente Gooise Meren te willen. We zijn als gemeenteraad alert en kritisch op de financiële risico’s in de begrotingen van de fusiepartners. Dan moeten we ook zelf in de spiegel kijken. En ik hoop dat de gemeenten Bussum en Muiden ook maximale openheid geven zodat we samen tot een volledig en betrouwbaar beeld kunnen komen.” 

De wegeninspectie waar GroenLinks op aandringt had eigenlijk al in 2014 uitgevoerd moeten worden. Het beleid schrijft namelijk voor dat dit elke twee jaar gebeurt en de laatste inspectie is in 2012 gehouden. In de gemeenteraad van 4 maart jl. bleek dat de coalitiepartijen VVD, D66 en CDA deze wegeninspectie echter liever pas na de verkiezingen in 2016 houden. 

GroenLinks heeft in de raadsvergadering een motie waarin het college wordt opgeroepen zo snel mogelijk een wegeninspectie uit te voeren aangehouden. Bartelink: “Er was nu geen steun bij de coalitie. We willen de wethouder een laatste kans geven om met een onderbouwde berekening te komen van het bedrag in de begroting. Ook overwegen we om dit onderwerp in de fusieraad te agenderen of er een openbare hoorzitting over te houden. Het raakt immers niet alleen de inwoners van Naarden, maar ook die van Muiden, Muiderberg en Bussum.”